Kursen i Gbg 2014-10-23

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2014/vecka43/db14okt23.htm
 

Fick se på inbjudan att de gav deltagare möjlighet att ha ett bokbord. Jag meddelade dem innan att jag håller på med lärobokskritik och biologisk mångfald. Jag blev välkommen att ha ett bord. Det vill jag tacka arrangörerna för. Så här såg mina affischer ut. Bilden blev inte helt perfekt så jag lägger ut dem en och en.

 

 
 

Fick även besök av en läroboksförfattare som tog ett ex av min lärobokskritik och lovade att föra det vidare. Då blev jag nöjd. Har skickat in min lärobokskritik till olika förlag men även till författare och det är så tyst. En person ifrågasatte mig och trodde att jag hade den synen att det var fritt fram att bränna upp all olja. Jag påpekade att jag tyckte att man skulle spara på jordens resurser.

Affischerna
 
 
 
 
 
 
 
 Till följade affisch borde jag haft en större rubrik.
          Havsytehöjningen
Vad dessa forskare skriver brukar jag återberätta för mina elever. De tycker då att 12 till 13 cm höjning av världshaven inte är mycket. Men tänk säger jag att haven täcker 70 % av jordytan och 13 cm högre vattenstånd är jättemycket vatten. Då tänker de efter lite grand.
 
 
 Hade med IPCC:s rapport i skolan och visade upp den för åk 7 elever. De fick gissa vikten. Några kom ganska nära 4,2 kg som den vägde på min badrumsvåg, 4,1 kg  stod det på ett postpaket som en annan fick med denna rapport. Berättade för mina elever att i denna stod det att stormarna inte skulle öka. "Gött" sa en elev då. Mellan en tredjedel och häften hade fått höra att stormarna skulle öka.
 
 
 

Kommentera här: