Antarktis 2013-08-28

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2013/vecka35/db13aug28.htm
 

År 2012 kom man fram till att kejsarpingvinerna är ca dubbelt så många som man tidigare beräknat. Se http://rutgerstaaf.blogg.se/2012/june/

 

Hur är det då med Antarktisisen? Minskar den? Nej troligtvis mer havsis än för hundra år sedan. Just nu är det rekord på havsis, se diagrammet.

 

 

Många forkare som studerat Antarktis säger att det är så kallt att is smälter inte på själva inlandsisen som på Grönland. Isen minskar endast genom att isberg kalvar, flyter ut i havet och smälter. Har tidigare skrivit om forskningsrapporter gällande Antarktis vilka visar att med ett varmare klimat bör det bli mer nederbörd och mer is på Antarktis. Så mycket mer is att Antarktis delvis kan balansera avsmältningen som man förutser på Grönland. Enligt en forskningsrapport från ISSI som jag läste tidigare i år kommer Antarktis med dess större isar att bidra till att havsytehöjningen fram till 2300 endast blir ca 60 cm.

 

Temperaturutvecklingen i Arktis jämfört med Antarktis, se diagrammet.
Hoppas du ser skillnaden. Diagrammet kommer från en norsk forskare.

 

 

Om det snöar mer och samtidigt inte blir varmare så bör isen växa.

 

Idag ska jag sätta mig ner i skolan och sätta samman ett mateial om klimatet till mina elever. Det går inte att använda vad läroboken säger för den är alltför alarmistisk och skrämmer eleverna. Det blir mer en kurs i dåligt samvete och skuldbeläggande om jag använder läroboken.

 

 

 

Övriga plan 2013-08-27

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2013/vecka35/db13aug27.htm
 
Ett gammalt svenskt plan fanns med, en GW38. Ett plan tillverkat 1938 av Götaverken i Gbg.
 
 
 
När jag såg detta plan tänkte jag på mina gamla Bigglesböcker. När piloten skulle köra till startplatsen fick han köra i sicksack för att kunna ha en överblick över vägen men sedan upp i luften var det inga problem. Tvåsitsigt plan.
 

Ett modert tvåsitsigt plan som vi tog en längre tur med. Det var ett DA-plan. DA= Diamond Aircraft, är även namnet på företaget som tillverkar det.

 

Vårgårda samhälle.
 

Vi har vid ett par tillfällen köpt flygfoto över vår gård. Flygfoto kostar pengar. Jag kommer aldrig mer att köpa ett flygfoto. När jag vill ha ett flygfoto ser jag till att det är "städat" på marken, precis som jag vill att det ska se ut. Sedan hyr jag en flygtur, tar med min dotter med sin kamera och vips har man fixat ett flygfoto som man själv vill ha det till ett mycket billigare pris.

 

Alingsås med Mjörn.
 

En motorseglare.

 

 

Tvåsitsigt segelflygplan.

 

 

 

Flygturer 2013-08-26

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2013/vecka35/db13aug26.htm
 

När vi först försökte boka en flygtur med en motorseglare fick jag höra att det kostade över 800 kr (kanske var per timma). Det var mycket tänkte jag och det blir väl bara en tur då tänkte jag. "Det är min dotter som ska flyga" sa jag och fick då höra att "då kostar det 150 kr". Det kändes medsamma mera lockande. Sagt och gjort hon prövade på motorseglaren både lördag och söndag plus rent segelflyg med en lärare. Hon hade tänkt att skaffa traktorkort men bryr sig inte om det utan nu ska det bli flygcerifikat för segelflyg istället.

 

Så var det dags för segelflyg.

 

Som dragmaskin används en äldre modell av märket Piper. Se nedan. Det är ett gammalt besprutningsplan, kallas flygande traktor. En stark och robust maskin. Idag är flygbesprutning förbjudet och dessa maskiner används nu till att dra upp segelflyg med.

 

 
Så var det då dags för första turen.
 
 

Det var ett kalasarrangemang, strålande sol hela tiden. Vi träffade ett par piloter som flyger komersiellt som vi knöt kontakt med. Alltid bra med sådana kontakter.

 

Men det fanns andra intressanta plan också som jag återkommer med i morgon.