Titanrevolutionen 2015-10-01

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2015/vecka40/db15okt01.htm
 

Detta har jag saxat från http://gunnarlittmarck.blogspot.se/2015/08/masstillverkade-karnkraftsreaktorer-som.html

 

Titan är dyrt, men inte för att det är ovanligt (liksom aluminium) utan för att det kräver termisk energi att rena från andra grundämnen, mest syre. Nu utvecklas en teknik som bör sänka kostnaden med 60% från dagens pris som är sex gånger priset för järn. (redan nu vet vi att titan "bara" kommer kosta 2,5 gånger mer än dagens järnpriser inom 5-7 år, varför priset på järn kommer fortsätta sitt pris ner mot noll).

 

Jag vågar påstå att titan och aluminium samt alla användbara legeringar kommer sjunka så mycket i pris att järn bara blir kvar för påverkan av elektroner. När vi får handelsfartyg av titanlegeringar, drivna av massproducerade walk awaysafe kärnreaktorer, så kommer varuförflyttning över världshaven gå från dagens extremt resurseffektiva (större resurser används för att transportera varor från detaljist till konsument, än över världshaven redan idag) mot noll. Jag skulle aldrig göra långsiktiga investeringar i järngruvor.

 

Titan liksom aluminium bildar snabbt en skyddande oxid vilket gör dem svårare att svetsa än "bonnjärn" (jag använder Mig och argon som skyddsgas för aluminium, vilket ger avsevärt mer hållbara fogar än mina erfarenheter av Tig). Även byggnadsindustrin kommer ändras då Titan => gratis.

 

Att järn rostar så lätt minskar den globala resurstillväxten med flera procentenheter.

 

Guld är den enda metallen som inte oxiderar i naturen och kanske därför så högt värderad i primitiva samhällen?  Guld är värdelöst och priset kommer sjunka som en sten då ocean mining tar fart, jag lovar, ty guld har liten resursskapande betydelse till skillnad mot exempelvis silver.

 

Jag har skrivit det tidigare men det tål att upprepas, ladda ner BBC elements med avseende på dess ekonomiska betydelse.  Perfekt att lyssna på under kroppsarbete, bilkörning, kort sagt de flesta tider då hjärnan inte sysslar med analys av tidigare intagna data. (iofs gör jag just de analyserna bäst vid kroppsarbete och bilkörning...)

 

Nu vet jag program som dessa är perfekta då vi väntar på grund av ineffektiva system, passkontroll, sjukhus, de flesta myndigheter och tyvärr många privata verksamheter som bilverkstäder (därför mekar man själv och lyssnar då till liknande program).... då bör man använda tiden konstruktivt i stället för att reta upp sig på det ineffektiva samhället som skapats av att skatter och byråkrati ökat mer än vad som skulle krävas för optimal välfärd.

 

Att järn rostar kostar mer än vad basal global välfärd (sjukvård, utbildning och mat) skulle kosta, tänk på det min vän Måns Bruun.Upplagt kl. 6th August av Gunnar Littmarck

 

 

Kommentera här: