Tidig vår 2012-03-29

Alla jag känner gillar att våren kommer tidigt. Det blir en längre växtsäsong och småfåglarna kan kanske få en extra kull med ungar. Det behövs verkligen nu när det är så många katter i landet och sparvhökarna har ökat rejält.

Detta att vårarna kommer tidigare innebär inte att vintrarna försvinner som vissa felaktigt har fått för sig.





Vinterutbredningen/snöutbredningen har inte ändrat på sig. Jag tror inte att vi behöver vara rädda för att svenskarna måste ställa in Vasaloppet i framtiden som en kändismeteorolog har påstått.

Passa på att njuta av våren och oroa dig inte för alla dessa domedagsprofeter som älskar att måla upp en viss figur på väggen.

Jag tror att det ligger något i den artikel som bloggen TCS skriver
http://mises.org/daily/5955/The-Seven-Rules-of-Bureaucracy

 

Byråkraternas och politikernas grundregler.

Rule #1: Maintain the problem at all costs! The problem is the basis of power, perks, privileges, and security.

Rule #2: Use crisis and perceived crisis to increase your power and control.

Rule #3: If there are not enough crises, manufacture them, even from nature, where none exist.

Rule #4: Control the flow and release of information while feigning openness.

Rule #5: Maximize public-relations exposure by creating a cover story that appeals to the universal need to help people.

Rule #6: Create vested support groups by distributing concentrated benefits and/or entitlements to these special interests, while distributing the costs broadly to one’s political opponents.

Rule #7: Demonize the truth tellers who have the temerity to say, ”The emperor has no clothes.”

 

 

 

Kommentarer:

1 Dr Max:

Rutger:



Jag skrev en replik till din kommentar på min blogg. Borde förstås ha gjort det på denna blogg. Klistrar in den här istället:

- - -



Din kommentar fick mig att göra ett nytt besök på Lagmansgymnasiets natursida. Nu läste jag rapporten om oxidationsförsök som är föredömligt tydlig och informativ. Jag hör till dem som blev förvånad över att stearinljusen slocknade vid så hög syrehalt som 16-17 procent.



Av egen erfarenhet vet jag att stigande koldioxidhalt i luften snabbt ger panik (dålig luftrening i miniubåt). Man vill bara UT. En överlevnadsreflex.



Credd till Parisa Hajjari och Johanna Hallersbo (och handledaren Rutger förstås). Hoppas Parisa och Johanna förvaltar anlagen för naturvetenskap i sina fortsatta studier.



/Max



- - - -



"The seven rules of bureaucracy" är verkliga pärlor. Jag ska försöka sprida dem.



/Max

Kommentera här: