Strålning och vatten 2014-09-18

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2014/vecka38/db14sep18.htm
 
För att strålning ska tränga ned i vatten måste det vara klart, en självklar sak. Synligt ljus tränger ned längre ute i havet än nära land. Mer plankton nära land som kan blockera soljuset.
 
 
 

Det energirikaste ljuset tränger ned längst.

 

 
 

En annan källa säger att 80 % av synligt ljus absorberas i de första 10 metrarna och 90 % av värmestrålningen i de första 10 μm. Nå hur som helst så tränger inte infraröd strålning ned i vattnet.

Hur förklarar då förespråkarna för teorin detta att värmestrålningen som bara tränger ned 10 μm värmer haven? Det översta lagret som värms upp får inte bara vatten att avdunsta utan värmer lager under den omedelbara ytan och värmen strömmar från områden med högre värme till områden med lägre värme. Dessutom sker det en omrörning. Samtidigt som varmt vatten liksom varm luft utvidgar sig och stiger uppåt från +4 grader. Själv vet jag inte vad jag ska tro i detta avseende.

 

 

 

Kommentarer:

1 Christer Brodén:

Ytvatten blir badvarmt på sommaren. Men är det strålningen eller atmosfären som värmer? Eller kyler mindre på sommaren? Nere i havet har vi vulkaniska skorstenar, där hetvatten strömmar upp. Värmer biomassan med sina livs- och föruttnelseprocesser? Jag har en känsla av att det är mycket komplicerat.

Varför är det kallt på djupaste havsbottnen? Jordskorpan är tunnast där. Värme kommer nerifrån, och måste ledas bort. Hur fungerar det?

Svar: Ytvattnet på sommaren blir varmt av solstrålningen, det är jag helt övertygad om. Mina filippinska erfarenheter säger mig detta mycket tydligt. Reser regelbundet till Filippinerna pga att min fru kommer därifrån. Hennes föräldrar har ett trevligt hus vid en fin strand med kokospalmer på tomten. Utanför är ett stort grunt havsområde som vi lågvatten töms på vatten. Här är det alltid badkarsvarmt vatten men det var det inte sommaren 2012. Normalt är det regntid denna tid på året. Sol på förmiddagen och ofta regn senare på dagen, ibland heldagsregn. Denna sommar var det annorlunda, flera veckor med jämntjockt molntäcke och ibland regn. Vattnet kändes kyligt. Det var en konstig känsla att då man tillbringade en lång tid i vattnet började man nästan frysa. Man fick ändå skydda sig för UV-strålningen trängde igenom. Samma temperatur dag som natt när vi mätte temperaturen. Värmestrålning tränger inte ned i vattnet och värmer detta, det måste till synligt ljus för att värma vattnet trots att det var ca 27 grader i luften dag som natt. Hade tyvärr ingen fungerande vattentermometer med mig.
Rutger Staaf

Kommentera här: