Flygturer 2013-08-26

http://lagmansnatursida.se/dbarkiv/2013/vecka35/db13aug26.htm
 

När vi först försökte boka en flygtur med en motorseglare fick jag höra att det kostade över 800 kr (kanske var per timma). Det var mycket tänkte jag och det blir väl bara en tur då tänkte jag. "Det är min dotter som ska flyga" sa jag och fick då höra att "då kostar det 150 kr". Det kändes medsamma mera lockande. Sagt och gjort hon prövade på motorseglaren både lördag och söndag plus rent segelflyg med en lärare. Hon hade tänkt att skaffa traktorkort men bryr sig inte om det utan nu ska det bli flygcerifikat för segelflyg istället.

 

Så var det dags för segelflyg.

 

Som dragmaskin används en äldre modell av märket Piper. Se nedan. Det är ett gammalt besprutningsplan, kallas flygande traktor. En stark och robust maskin. Idag är flygbesprutning förbjudet och dessa maskiner används nu till att dra upp segelflyg med.

 

 
Så var det då dags för första turen.
 
 

Det var ett kalasarrangemang, strålande sol hela tiden. Vi träffade ett par piloter som flyger komersiellt som vi knöt kontakt med. Alltid bra med sådana kontakter.

 

Men det fanns andra intressanta plan också som jag återkommer med i morgon.

 

 

Kommentera här: