Mammutens betar 2012-02-01

Så här tänker sig de flesta en mammut med betar.



Men betarna sitter fel.  Mammutarna använde betarna som en plog. Se bilden



I filmen Ice Age tycks de ha lärt sig detta.



Har själv sett bilder på mammutar med betar svängda åt något olika håll men inte reflekterat på det.

När jag en gång tittade på elefanten på Naturhistoriska i Gbg och tittade på betarna såg jag att elefanten verkligen hade använt sina betar. Den ena hade toppen avbruten och på båda två såg jag rejäla slitmärken, men när jag en gång i tiden tittade på monterade mammutbetar på Naturhistoriska i Prag såg jag inga märken undertill på dessa mammutbetar och det undrade jag över. Hade jag tittat på sidan hade jag kanske lagt märke till vissa slitmärken. Dessa betar var monterade felaktigt. Fick denna information från Eirik Granqvist i ett mail häromdagen. Även om mammutarna vandrade något söderut under vintern uppe i Sibirien så var det snö även söderut.

En gång i tiden fanns de gott om mammutar i Sibirien. Wikipedia påstår att man bara under de tre senaste århundraderna har hittar mammutbetar av mellan 40 och 50 000 djur. Under de senaste 2000 åren har det funnits en handel med mammutbetar från Sibirien till Kina. En del har varit perfekt bevarade andra som man funnit har varit i dåligt skick.
Så en bild på Eirik själv en mycket erfaren och kunnig konservator och djurkännare och välkänd inom konservatorskretsar i hela världen.







Kommentera här: