Antalet arter 2911-06-16

Ingen vet hur många arter det finns av olika slag. 5, 10, 100 miljoner arter.

Terry L. Erwin är känd för sin uppskattning på 30 miljoner som det totala antalet arter

Han fann 1200 arter av skalbaggar som lever i Luehea seemannii träd i Mellanamerika. Av de 1200 arter av skalbaggar, uppskattade han att 163 finns bara i Luehea seemannii trädet och inte på andra arter av träd. Det finns omkring 50.000 arter av träd i tropikerna och skalbaggar utgör 40% av insekterna och liknande djur. Erwin Uppskattningsvis finns det ungefär dubbelt så många arter av insekter och liknande djur i tropiska träd som det finns på marken i skogen. Och på så sätt med hjälp av antalet skalbagssarter kom han fram till ca 30 miljoner arter av alla slag.

 

Nu har nya beräkningar gjorts på Papua New Guinea. Forskare från Australien undersökte 56 olika arter av träd och räknade skalbaggar och därifrån beräknade de det totala antalet arter och kom fram till att det finns mindre än 8 miljoner arter. Det tyckas vara en noggrannare undersökning än Terry Erwins undersökning. I vårt arbete om utrotning använde vi beräkningen 10 miljoner arter.

Eftersom skalbaggar är så vanliga skickar jag med några bilder

Exempel på olika skalbaggar

 

 

 

 

Fast de flesta skalbaggarna är mycket mindre.

Jag minns när jag var i norra Australien på 70-talet och då vi övernattade på ett enkelt motell. Jag hörde en del ljud från uteplatsen som jag var ovan vid och fick då se ett par stora skalbaggar som tycktes slåss med varandra. Jag putte till dem lite med foten men det skulle jag inte ha gjort för de angrep mina sandaler istället och försökte hålla fast dem. Jag fick skaka rejält på foten för att de skulle släppa taget.


Kommentera här: